Fibermagi 2022

Fibermagi  et sted å øke din kompetanse: Sikkerhet, nett og installasjoner i 2030

Fysisk dagkonferanse  i Oslo

Fiberforening.no inviterer til vår egen konferanse Fiber-Magi i 2022. Datoen vil bli publisert senere, avhengig av smittesituasjonen. Medlemsmøte vil også foregå i tilknytning til konferansen.

Hovedtema er fremoverlent og vil handle om hva slags teknologi vi trenger for å serve behovene til bedrifter og privatpersoner i 2030, men også hvordan sikre robuste løsninger for installasjon og sikkerhet i 2030.

Foredragsholderne spenner fra kjente fagpersoner fra bransjen til folk med helt annen kompetanse til å mene noen om fremtiden. Vi vil også legge vekt på at deltakerene på fibermagi for et kompetanseløft ved deltagelse på konferansen.

Se filmen med highlights fra konferansen i 2020 under:

Programmet består dyktige folk fra flere deler av verdikjeden som på påvirker eller er avhengig av kraftig båndbredde, gode installasjoner og høy sikkerhet.

Faglig Agenda

Del 1: Keynotes

Utrulling av sertifiseringsprogrammet for Robust Fiber i fullgang

v / Jørn Slåtten, leder i Fiberforening.no

Best Practice prosjektet Robust Fiber er kommet langt og mange medlemmer er allerede sertifisert. Det settes nå krav til Robust fiber i bestillingen, anbud og ramme avtaler. Dette er sentralt for å øke kvalitet på infrastruktur og dokumentasjon i en hverdag bestående av mange teknologier.

Digital transformasjon i 200 år – 5G og nye muligheter.

v / Sven Størmer Thaulow, leder for Data & Teknologi i Schibsted

Schibsted deler erfaringer fra konsernets utvikling gjennom snart 200 år. Vi få er et innblikk i mediekonsernets historie og utvikling og omfatter digitaliseringsprosess, FINN.no, VG.no og Schibstedt Next.

Teknologiutviklingen endrer konsum og produksjon av TV

v / Bjarne Andre Myklebust fra NRK

NRK som allmenkringkaster opptatt av en god utbygging og tilgjengelighet for å sikre at de får innholdet best mulig distribuert ut til brukerne  – oss. Å gi alle Norge tilgang til høyhastighetsbredbånd gir like forutsetninger for hele befolkningen til å konsumere et bredt innholdstilbud fra NRK. Fremtidens teknologi mix er viktig for NRK å følge nøye med på for alltid å optimalisere brukeropplevelsen.

Foredragsnavn

v / Hans Christian Pretorius, Executive Director Cybersecurity KPMG

Hans Christian har over 20 års erfaring med alle områder av cybersikkerhet inkludert sikker digitalisering, tjenesteutsetting, deteksjon og hendelseshåndtering samt alle deler av forebyggende og proaktiv sikkerhetsarbeid. Hans Christian har vært leder for Norges nasjonale CERT (Computer Emergency Respons Center) som håndterer alvorlige dataangrep mot samfunnskritisk infrastruktur og informasjon. Han har også innehatt flere sentrale sikkerhetslederjobber i både privat og offentlige organisasjoner inkludert Politiet, Etterretningstjenesten og EVRY.

Hverdagen etter Corona sett fra en bredbåndstilbyder?

v /Thomas Amundsen, Administrerende Direktør i GIG-networks

Vi nærmer oss hverdagen igjen i Norge og resten av verden. Men hva har Corona gjort med oss. Thomas fra GIG-networks har gjort et dypdykk i hvordan Corona har endret oss. På noen områder på kort sikt, mens på andre permanent. Hva har blitt bedre og hva er litt dårligere.

Del 2: Kundecase fra Fiberindustrien

I denne delen av programmet vil sentrale aktører fra flere deler av verdikjeden i fiberindustrien presentere konkrete kunde-case der de har løst utfordringer i samarbeid med kunde, samarbeidspartnere og leverandører på en forbiledlig måte.

1. Fiber installasjonsprosjekt: Problem + Løsning (TBD)

2. Fiber installasjonsprosjekt: Problem + Løsning (TBD)

3. Fiber installasjonsprosjekt: Problem + Løsning (TBD)

4. Fiber installasjonsprosjekt: Problem + Løsning (TBD)

Del 3: Kunnskapsløft for fiberindustrien

Fiberforening ønsker at Fibermagi skal gi et kunnskapsløft til deltakerne som en viktig del av programmet. Dette skal bidra til at montører, prosjektledere og tekniskpersonell skal ha konkrete veiledere for å ta med seg hjem for å heve kvaliteten i sin arbeidshverdag.

1. Kunnskapstema 1

2. Kunnskapstema 2

3. Kunnskapstema 3

4. Kunnskapstema 4

Sosialdel - Mingle, beer and burger.

Vi ønsker alle våre deltakere velkommen til en uformell mingling med burger og øl. Her får du ikke en 3-retters middag der du kun for prate med de to vedsiden av deg. Vi nyter mat og drikke stående og går rundt for å bli kjent med mange mennesker fra bransjen.

Du skal ikke se bort ifra at det blir underholding og overraskelser underveis heller.

• kr. 3.990,-

• kr. 2.990,-

Priser inkluderer konferanse og middag samt tilgang til opptak av alle foredrag fra Fibermagi 2020

Jørn Slåtten  – Formann Fiberforening.no