Hjem >

Anders Tufte

Regnskogsfondet
NF&TA og Prewave

Digitalisering er med å redde regnskogen

Fiberforeningen startet samarbeidet med Regnskogfondet i 2021. Anders Tufte kommer for å fortelle om hvordan digitaliseringen kan være med å bidra til å redusere hogst av regnskog og skaffe alternative arbeidsplasser i Brasil.

Moteindustrien har en vei å gå når det kommer til bærekraft, og har nye strenge regelverk å forholde seg til. Ved hjelp av AI teknologi kan kan man kontrollere verdikjeden og effektivisere produksjon og gjenbruk slik at behovet for lær fra kveg, som fører til hogst av regnskogområder vi alle er avhengige av, blir mindre.

NF&TA er klyngen for tekstilnæringen i Norge. Vi mobiliserer næringsliv, innovasjonspartnere, utdanning og forskning, til å samarbeide om å utvikle en verdiskapende og sirkulær fremtid for næringen. Gro Haram fra NF&TA vil bistå Anders Tufte på Scenen for å  forteller hvordan man går frem tor å gjøre tekstilindustrien mer bærekraftig

Prewave er AI teknologien som benyttes for å gjøre verdikjeden i moteindustrien mer bærekraftig og redusere fotavtrykket i regnskogen. Prewave vil være med på fiber-vide-stream fra Tyskland

Gro Haram er bærekraftsansvarlig i NF&TA. Hun har bakgrunn fra medievitenskap og miljøforvaltning og har erfaring fra blant annet Miljødirektoratet, der hun jobbet med miljøstatusrapportering, digitalisering, prosjekt- og programledelse og klimakunnskapsformidling.

Anders har jobbet lenge i næringslivet og shippingbransjen i Norge. Han er utdannet innen økonomi og statsvitenskap og er en dyktig fotograf. Fra 2021 har han jobbet i Regnskogfondet som Senior business advisor og samarbeid med næringslivet.

Om konferansen

Fiber – en del av Norges infrastruktur

På Årets FiberMagi vil vi se på sammenhengen mellom de forskjellige typene kritisk infrastruktur. Hvordan de påvirker livene våre – både hver for seg og samlet.

16 mars 2023

Registrering fra 09:00

Programmet starter 11:00

Flere av våre foredragsholdere

Takk for din påmelding!

En bekreftelse er sendt til deg på e-post.